En ny hotellbluff drabbar resenärer i USA – se upp!
Följ våra råd så slipper du bli drabbad av skumma bedragare som försöker komma åt ditt kreditkort.

Ny hotellbluff: Bedragaren vet ditt namn, adress och rumsnummer

Att döma av ett flertal nyhetsmedier i USA har en helt ny form av kreditkortsbedrägeri uppdagats och polisenmyndigheter varnar nu hotellgäster för en ny hotellbluff.

Florida.nu:s VD Gunnar Hedqwist följer alla hotellnyheter noga och slog larm om denna nyhet.

Ny hotellbluff
©BOOKING.COM

Gunnar Hedqwist har ägt flera hotell i Florida och säger i en kommentar att detta är en typ av bluff som är mycket svår att bekämpa.

Så här går det till:
Hotellgästen checkar in och som rutinen är visar han receptionen sitt kreditkort. Dels som säkerhet, dels för att extra kostnader ska kunna debiteras – allt från frukost till varor från minibaren. Gästen får sitt kort tillbaka.

Booking.com  

Därefter får hotellgästen, via hotellets växel, ett telefonsamtal:
”God middag, det är från receptionen. Ursäkta att vi besvärar. Men det blev något fel med er kortinformation, så får jag be er läsa upp kreditskortsnumret plus de tre kontrollsiffrorna på baksidan?”

LÄS MER: Så sparar du pengar på hyrbilen

Bedragaren har i ett tidigare skede bluffat hotellet och har därför fått tillgång till namn och adress på hotellets gäster samt deras rumsnummer.
Därför kan han nu sätta sin lika enkla som raffinerade plan i verket:

  • Han ringer hotellet och ber att få bli kopplad till gäst XX i rum XX.
  • Sedan följer uppmaningen som beskrivs ovan.
  • Den som råkar ut för ett sådant samtal ska naturligtvis inte lämna ut en enda siffra.

Vårt råd, om någon skulle vara det minsta misstänksam om att det är en blugg på gång: Ring till ”the front desk” eller gå till receptionen och be att få tala med tjänstgörande chef.

   
Ny hotellbluff
©BOOKING.COM

– Den har typen av bluff ar enormt svår att kontrollera och bekämpa eftersom allt beror på den mänskliga faktorn, kommenterar Gunnar Hedqwist.
– Både stora och små hotell har numera helt automatiserade telefonväxlar och den som ringer in behöver sällan ens prata med en växeltelefonist. Den säkerhetsspärren finns inte längre. Detta gör att det är betydligt lättare att komma fram till rummen för någon som är ute i skumma syften, förklarar Gunnar Hedqwist.

PETER SUNESON

 
“rideways"
 
   
Booking.com